Thursday 3 November 2016

Syukur...nikmat

No comments:




Assalamualaikum, lama sungguh kami tidak 'post' sebarang artikel

Untuk itu, kami memohon maaf.

Kali ini squad hijrah ingin berkongsi tentang nikmat. Sebenarnya banyak nikmat yang Allah kurniakan kepada kita tanpa kita sedar. Ok sebelum tu nikmat tu apa ye? 

  • Nikmat merupakan segala bentuk kesenangan, keperluan dan keselesaan yang diterima oleh seseorang. 
Antara nikmat kurniaan-Nya adalah:-

1. Nikmat Fitriyah
Iaitu nikmat yang ada pada anggota tubuh kita. Ada manusia yang dijadikan sempurna tubuh badannya ada yang tidak sempurna tubuh badannya. Maka kita hendaklah menghargai nikmat tersebut dengan melakukan perkara yang berfaedah dan elakkan daripada melakukan perkaran yang boleh membawa kepada dosa.

2. Nikmat Alamah
Iaitu nikmat alam sekitar. Misalnya seperti air, udara , tanah dan lain-lain. Adanya udara membantu kita untuk bernafas. Adanya air membolehkan kita membersihkan badan dan untuk keperluan harian. Adanya tanah membolehkan kita bercucuk tanam. Sebagai manusia dan hamba Allah kita perlulah menghargai nikmat ini dengan tidak mencemarkannya.

3. Nikmat Keamanan
Alhamdulillah di Malaysia, kita aman. Apa yang amannya. Di negara lain masih ada negara yang berperang mempertahankan negara mereka. Di Palestin misalnya mereka berjihad mempertahankan negara dan agama Islam tanpa jemu dan lelah. Sepatutnya kanak-kanak bersekolah tetapi di sana mereka berjuang kerana sekolah mereka dimusnahkan. Nikmat keamanan yang ada di negara kita ini, kanak-kanak dapat pergi ke sekolah untuk menuntut. 

4. Nikmat kesihatan. 
Tubuh badan yang sihat bermaksud bebas daripada penyakit. Kita dapat melakukan aktiviti harian dengan baik... Beribadah pun senang.

Dan banyak lagi nikmat lain....

Cara mensyukuri nikmat Allah. Ada 3 cara..
Pertama
○ Dengan hati
Yakinkan diri bahawa nikmat itu datangnya daripada Allah

Kedua
○ Dengan lisan
Melafazkan tahmid iaitu Alhamdulillah.. Memuji Allah kerana memberikan nikmat.

Ketiga

Dengan perbuatan 
Berkongsi nikmat dengan orang lain. Membalas nikmat Allah dengan melakukan ibadah kepada-Nya.

Sekian sahaja perkongsian untuk kali ini. Semoga Allah menjadikan kita hamba-Nya yang sentiasa bersyukur dan menghargai nikmatnya.

�➡➡↙

No comments:

Post a Comment

 
back to top