Friday 23 December 2016

KECEWA

No comments:
Just because of you afraid to be dissapointed, it does'nt mean that you have to run from trying something that you want. Try to achieve everything that you eagerly want and prepare yourself for facing risks because you are trying. One of the risks is being disappointed.

Bismillahirrahmanirrahmin..Assalamualaikum wahai sahabat sekalian, today Squad Hijrah want to share with you about feeling dissapointed or in malay kecewa.

KECEWA :-
  • memeritkan
  • menyedihkan
  • memedihkan
  • menyakitkan
Baiklah, di atas saya telah kemukakan apa yang  akan kita rasa apabila kita kecewa atau dikecewakan. Siapa yang tidak pernah kecewa? Sedangkan nabi pun pernah merasa kecewa. Tapi saya tertanya-tanya apa yang menyebabkan kita kecewa? Kerana manusia ke kita kecewa? Pernah tak rasa kecewa terhadap diri sendiri? Kecewa apabila kita tidak melakukan segala perintah-Nya dengan sebaik-baiknya? Pernah tak?

Kecewa itu sebenarnya boleh jadi indah dan juga boleh jadi pemusnah dalam hidup kita.

-INDAH-

Kita akan rasa indah apabila kita menjadikan kekecewaan tersebut sebagai pengajaran kerana melalui pengajaran kita akan berusaha untuk tidak melakukan kesilapan yang sama lagi dan menjadi lebih bersemangat.

-PEMUSNAH-

Ia akan jadi pemusnah andai kita tak cuba untuk bangun semula daripada kekecewaan tu.

Tapi macam mana nak bangkit daripada kekecewaan itu?

Yakin...yakinlah kepada Allah bahawa setiap kekecewaan itu, pasti akan ada kebahagiaan yang menanti. Jangan biarkan kekecewaan itu membawa kita ke satu arus yang tidak diingini, iaitu arus yang menyalahkan takdir Allah atas apa yang terjadi.

Bangkitlah andai anda rasa kecewa. Tunjukkan pada insan yang mengecewakan anda itu bahawa kekecewaan anda itu mampu berganti dengan kebahagiaan. Teruslah tersenyum andai ada yang mengecewakan anda kerana sebuah senyuman mampu menabahkan hati kita. Percayalah..

           Nasihat kami kepada anda supaya :-

  • Jangan biarkan kekecewaan itu begitu sahaja
  • Jangan biarkan kekecewaan itu terpendam
Dengarkanlah ia kepada Yang Maha Esa kerana Allah sentiasa mendengar rintihan kita. Namun, apabila anda perdengarkan rintihan anda  kepada manusia, mereka tidak akan mampu melakukan apa-apa kecuali mendengar. Tapi jika anda luahkan kepada Allah, 
In Shaa Allah Dia akan balas dengan menghantarkan ketenangan dalam hati anda.



Jika rakan anda telah kecewakan anda, maka maafkanlah mereka kerana mereka juga seperti kita yang sering membuat silap. Jika anda tidak mahu memberi kemaafan kepada mereka, maka sedarlah bahawa kita di dunia ini tidak layak untuk menghukum. Maafkalah segala silap mereka kerana setiap manusia layak diberi kemaafan dan peluang. 

Jika anda kecewa kerana cinta manusia, maka kembalikanlah cinta anda kepada Yang Maha Esa kerana hanya Dia yang layak untuk terima cinta anda. Dan apabila anda berikan cinta anda kepada manusia, anda mungkin akan kecewa. Tapi jika anda berikan cinta anda kepada Allah, maka anda tidak akan kecewa kerana Dia akan membalas cinta anda dengan cinta yang agung.

Everyday is a new day and a second chance. No matter how hard the past is. You can always begin again. Nobody can go back and start a new beginning but anyone can start today and make a new ending. Don't treat people as bad as they are, treat them as good as you are. Strength is when you have so much to cry for but you prefer to smile instead. Don't let the silly little dramas of each day get you down. You are here to do great things. I know that we all really want to improve ourselves to be a better muslim. Being a good muslim is not a destination, but it's a journey. And the journey ends when we draw our last breath. Remember! The journey of a thousand miles begins with the first step.

Jangan pernah putus asa apabila kecewa dan jangan ungkit apa yang telah terjadi because I thinks there's no point dwelling on the past, and what's done is done and you should stop droning on about it. Always fight for our happiness. Happiness will never come if you are not trying. And remember that happiness can come in so many kind of ways.

Ouh ye..baru-baru ini keputusan PT3 telah diumumkan. Saya pasti ada sesetengah pelajar yang berasa kecewa kerana mungkin keputusan PT3 anda tidak mencapai sasaran yang anda inginkan.. Jangan terlalu sedih, jadikanlah keputusan tersebut sebagai galakan untuk anda buat yang lebih terbaik dalam pembelajaran akan datang.. Bersyukur kepada Allah..kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambanya. 

Actually terlalu banyak yang boleh kita kupas mengenai kecewa. Tapi kami cuma ingin kupas basic sahaja dan berikan semangat kepada anda supaya tidak berhenti untuk berusaha. Itu sahaja daripada kami. Semoga ia mampu memberi motivasi kepada anda. Semoga kekecewaan kita pada hari ini akan memberikan semangat kepada kita untuk menghadapi hari esok. In Shaa Allah :)



No comments:

Post a Comment

 
back to top